Registreren    Inloggen    Forum    Help

Forumoverzicht » Computers & Internet » Problemen / oplossingen, tutorials, tips en vragen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: In 20 minuten je computerkast schoonmaken met een verfkwast
 Bericht Geplaatst: ma 24 mei 2010, 13:53 
Status: Beheerder

Voorkom warmte problemen en maak je pc kast regelmatig schoon!

Bijna alle pc’s krijgen er vroeg of laat wel mee te maken, namelijk warmte problemen door stof. Met als gevolg vastlopers van het systeem en in het ergste geval een onderdeel dat stuk gaat door de hitte.

Dus check de temperatuur van je computer regelmatig, en je zult zien dat de temperaturen in de kast langzaam aan het stijgen zijn. PC’s zijn na verloop van tijd echte stofnesten (ook al is je huis nog zo schoon).

Afbeelding

De gemiddelde temperatuur van een processor is 40/50 graden. Hij kan maximaal 90 graden hebben. Als je processor warmer is dan 60 graden zou ik me dus ernstig zorgen gaan maken. Na het schoonmaken is je pc weer 10 tot soms wel 20 graden koeler dan voorheen.

Om je pc dus in goede vorm te houden en om te voorkomen dat bijvoorbeeld je processor door stof te warm wordt, kun je de pc kast het beste 1 keer per jaar loskoppelen en even buiten neerzetten. Vervolgens haal je de linkerklep open, meestal zitten ze vast met wat schroefjes maar tegenwoordig zie je ook veel kasten met draaiknopjes. Je zult zien dat alles onder het stof zit, het gaat nu met name om het hart van je computer: de processor. Maar ik doe altijd de hele kast.

Afbeelding

Pak nu een schone verfkwast en ga voorzichtig over de onderdelen heen, af en toe blaas je het stof weg. Voor de processor zit een koeler en een ventilator. Haal de ventilator los of maak met je kwast rondjes in je ventilator om zo alle stof los te maken. Ook hier weer goed blazen, je zult zien dat het stof langzaam verdwijnt als sneeuw voor de zon. Ja deze methode werkt echt… :tong:

Afbeelding

De voeding en andere ventilatoren kun je op deze manier ook mooi doen. Aan de linkerkant van je kast zie je verschillende kaarten zitten, zoals een videokaart, geluidskaart , netwerkkaart or whatever. Ze zitten met 1 schroefje vast en een plastic klemmetje. Haal nu de videokaart eruit en maak die ventilator ook voorzichtig schoon met je kwastje.

Nu ben je klaar en kan alles er weer ingezet worden!

Er zijn diverse programma's om de temperatuur te meten, het kan trouwens ook gewoon vanuit de bios. Je moet wel gaan meten als de pc al een tijdje aan heeft gestaan anders krijg je natuurlijk valse uitslagen. Een pc die nog maar net aanstaat is immers nog koud. (Ik zal binnenkort hier even een paar van die programma's plaatsen)

Alles over website optimalisatie (SEO)
Lots of info about fancy mice
Afbeelding
Meld je website gratis aan op deze linkpagina voor website promotie en scoor zo beter en hoger in de zoekmachines!

Profiel  

Berichttitel: Re: In 20 minuten je computerkast schoonmaken met een verfkw
 Bericht Geplaatst: ma 24 mei 2010, 19:18 
Status: Member

Ik haal 1x in de zoveel tijd de stofzuiger er gewoon doorheen. Werkt prima.
Zuigmond even op de FAN's zetten, trekt ie zo alles eruit. :ideee:

Profiel  

Bericht Geplaatst: ma 24 mei 2010, 19:30 
Status: Beheerder

Stofzuiger kan geen kwaad, mits je voorzichtig te werk gaat. Niet de onderdelen raken voor zover dat gaat. Maar helaas kun je dan nog niet goed overal bij...

Je kan wel al eerst het meeste eruit halen met de stofzuiger en daarna de onmogelijke plekken met de kwast doen! :duimen:

Een compressor lijkt me ook wel handig! :ideee:

Alles over website optimalisatie (SEO)
Lots of info about fancy mice
Afbeelding
Meld je website gratis aan op deze linkpagina voor website promotie en scoor zo beter en hoger in de zoekmachines!

Profiel  

Bericht Geplaatst: do 27 mei 2010, 18:48 

hehehe, ja dat heb ik ook al een keer gedaan, alleen dat heeft me wat condensatortjes gekost :monddoof:

Profiel  

Bericht Geplaatst: do 27 mei 2010, 20:41 

Precies...met de stofzuiger is denk ik niks voor mij... zie levendig voor me, hoe ik dan mn halve inhoud van pc uit de stofzuigerzak moet gaan vissen :wauw: :wauw: :wauw: en dan maar janken dat ik niet weet waar het vandaan komt :imao: :imao: :imao: :imao: :imao:

Profiel  

Bericht Geplaatst: za 29 mei 2010, 16:58 

Ik heb 1x de pc van een kennis schoon gemaakt met zo'n kleine handstofzuiger. Daarna stekker weer in het stopcontact en pc aan en....... BAM met een harde knal de electriciteit in het hele huis uit. En de computer hebben we daarna dood verklaard :hypocriet:

Profiel  

Bericht Geplaatst: zo 30 mei 2010, 11:12 
Redactie - Moderator

als je de beschikking hebt over een compressor, is dat een hele goede oplossing

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Forumoverzicht » Computers & Internet » Problemen / oplossingen, tutorials, tips en vragen