Voorkom warmte problemen en maak je pc kast regelmatig schoon!Bijna alle pc’s krijgen er vroeg of laat wel mee te maken, namelijk warmte problemen door stof. Met als gevolg vastlopers van het systeem en in het ergste geval een onderdeel dat stuk gaat door de hitte.
Dus check de temperatuur van je computer regelmatig, en je zult zien dat de temperaturen in de kast langzaam aan het stijgen zijn. PC’s zijn na verloop van tijd echte stofnesten (ook al is je huis nog zo schoon).

De gemiddelde temperatuur van een processor is 40/50 graden. Hij kan maximaal 90 graden hebben. Als je processor warmer is dan 60 graden zou ik me dus ernstig zorgen gaan maken. Na het schoonmaken is je pc weer 10 tot soms wel 20 graden koeler dan voorheen.
Om je pc dus in goede vorm te houden en om te voorkomen dat bijvoorbeeld je processor door stof te warm wordt, kun je de pc kast het beste 1 keer per jaar loskoppelen en even buiten neerzetten. Vervolgens haal je de linkerklep open, meestal zitten ze vast met wat schroefjes maar tegenwoordig zie je ook veel kasten met draaiknopjes. Je zult zien dat alles onder het stof zit, het gaat nu met name om het hart van je computer: de processor. Maar ik doe altijd de hele kast.

Pak nu een schone verfkwast en ga voorzichtig over de onderdelen heen, af en toe blaas je het stof weg. Voor de processor zit een koeler en een ventilator. Haal de ventilator los of maak met je kwast rondjes in je ventilator om zo alle stof los te maken. Ook hier weer goed blazen, je zult zien dat het stof langzaam verdwijnt als sneeuw voor de zon. Ja deze methode werkt echt…

De voeding en andere ventilatoren kun je op deze manier ook mooi doen. Aan de linkerkant van je kast zie je verschillende kaarten zitten, zoals een videokaart, geluidskaart , netwerkkaart or whatever. Ze zitten met 1 schroefje vast en een plastic klemmetje. Haal nu de videokaart eruit en maak die ventilator ook voorzichtig schoon met je kwastje.
Nu ben je klaar en kan alles er weer ingezet worden!
Er zijn diverse programma's om de temperatuur te meten, het kan trouwens ook gewoon vanuit de bios. Je moet wel gaan meten als de pc al een tijdje aan heeft gestaan anders krijg je natuurlijk valse uitslagen. Een pc die nog maar net aanstaat is immers nog koud. (Ik zal binnenkort hier even een paar van die programma's plaatsen)